Václav Krpelík Photography

Krajinářská fotografie - fotit do rawu ANO či NE?

Focení do rawu je v dnešní době pro někoho naprosto samozřejmá věc. Najdou se však i tací, kteří se rawu zuby, nehty brání. V čem spočívají výhody a nevýhody focení do rawu? Kdo raw využije a kdo naopak ne? Co jsou mýty a co fakta? Pojďme se podívat na problematiku focení do rawu v oblasti nejen krajinářské fotografie, trochu podrobněji. 

Na svých workshopech pravidelně zjišťuji, že velká část fotografické veřejnosti si stále není jistá tím, co raw je, jaké výhody focení do rawu nabízí a jak tedy raw využít. Odhadem bych řekl, že na každém workshopu mám průměrně 2 účastníky, kteří přijdou s tím, že fotí do JPEG, další 2-3 si nejsou jistí a tak fotí do JPEG a rawu současně a až ten zbytek jsou čistě "raw -fotografové".

Ani komenty pod některými z mých dřívějších článků, ve kterých čtenáři uvádí, že "fotí krajinu do JPEG " nepřispívají k přesvědčení, že v tom mají návštěvníci fotorádce zcela jasno. Pojďme se tedy na ten datový soubor označovaný jako raw společně podívat.

 

 

CO ŽE JE TO TEN RAW?

V prvé řadě je třeba uvést, že raw je datový soubor a ne obrazový formát. Obsahuje v sobě sice náhledový obraz (ten který vidíte při otevření rawu na monitoru počítače nebo displeji fotoaparátu), ale pro následné převedení datového souboru do obrazového formátu (TIFF, JPEG, atd.) je třeba počítače.

Pzn. existují i fotoaparáty umožňující konverzi z rawu, ale provádět konverzi a následnou editaci ve fotoaparátu je podle mého názoru nesmysl, viz tento článek.

Raw soubor obsahuje hrubá data toho, co senzor viděl. Kdybych na to šel "vědecky", řekl bych, že raw data nejsou ukotvena k žádnému barevnému prostoru, v datech není vyvážena bílá a ani definován bílý bod nebo gama křivka.

Pojďme se na to ale podívat trochu praktičtěji a představme si raw jako negativ z dob analogových fotoaparátů, který je třeba "vyvolat". Jen s tím rozdílem, že místo temné komory k vyvolání použijeme počítač.

 

RAW JE JAKO KLOBOUK KRÁLÍKŮ Z KLOBOUKU

Někteří začátečníci se mylně domnívají, že když například v Lightroomu upravují "raw fotografii", takže pak bude upravená. Jeden účastník mého workshopu mi dokonce tvrdil, že si zálohuje ještě ty neupravené "raw fotografie", aby se mu nepomíchaly s těmi upravenými.

Tady je třeba opět zdůraznit, že "raw fotografie" není fotografie, ale datový soubor, ze kterého fotografie (JPEG nebo TIFF) teprve vznikne exportem. Stejně tak jak je kámen kamenem a proto nemůže létat, je raw soubor raw souborem a tudíž ho nemůžete editovat a uložit jako zeditovaného.

To co vidíte na obrazovce v Lightroomu je v podstatě jen obraz fotografie, kterému postprocessingovými úpravami propůjčujete určité vlastnosti (expozici, konstrast, barvu, atd.). Teprve až tento obraz vyexportujete do JPEG nebo TIFFu, se z něj stává fotografie obsahující všechny úpravy, realizované na jejím obrazu.

Kdo tomu ještě ani tak nerozumí, ať si vzpomene na večerníček "Bob a Bobek - králíci z klobouku". Ten klobouk, to je raw soubor ("raw fotografie") a z něj mohou vyskakovat desítky, stovky Bobů a Bobků (JPEG a TIFF fotografií) pokaždé upravených jinak. Klobouk (raw soubor) jako takový ale měnit nelze :o)

 

 

JPEG NEBO RAW?

Jaký je tedy rozdíl mezi focením do JPEG a focením do rawu?  Tuhle otázku jsem položil účastníkům letního workshopu ve Vysokých Tatrách a odpověď jednoho z nich mi vyrazila dech: "Když fotíš do JPEG, tak v momentě kdy zmáčkneš spoušť, fotografii znehodnotíš!" Možná to zní dost radikálně, ale nemohu než souhlasit.

Pojďme se podívat na zjednodušený popis toho, co se ve fotoaparátu při focení do JPEG děje:

1) tisknu spoušť a fotoaparát zachycuje fotografovanou scénu

2) data získaná ze snímače jsou přednastaveným algoritmem upravena

- je upraveno vyvážení bílé,

- je upraven kontrast,

- jsou upraveny barvy (odstín a saturace),

- fotografii je dodána ostrost,

- atd.

3) upravený výsledek je uložen do ztrátového (zmenšeného) formátu JPEG.

 

Fotím-li ale do rawu, fotoaparát uloží informace získané ze snímače do datového souboru (rawu) a až v počítači se rozhoduje o tom, jakým způsobem má být fotografie vyvolána. Je tedy na fotografovi, aby rozhodl o nastavení vyvážení bílé, upravil kontrast, barvy a nakonec fotografii doostřil podle toho, jak to která fotografie vyžaduje.

 

 

JAKÉ MÁ POUŽITÍ RAWU VÝHODY?

1. Výrazně větší možnosti úprav při konverzi raw-JPEG (nebo raw-jiný formát)

Můžete výrazně manipulovat s expozicí, upravovat vyvážení bíle (což je v případě JPEG formátu vyloučeno), můžete lépe upravit kontrast, barvy, ostrost, atd. To vše nejen zdokonaluje 

finální výstup, ale také umožňuje eliminaci chyb, ke kterým během focení mohlo dojít.

2. Vyšší obrazová kvalita finálních fotografií

Individuální, vhodně aplikované úpravy raw souborů v počítači 

nejsou tak destruktivní ve srovnání s úpravami, ke kterým dochází pomocí přednastavených algoritmů ve fotoaparátu. V rámci maximalizace obrazové kvality také doporučuji kouknout na tento článek.

3. Možnost vyvolání stovek JPEG nebo TIFF fotografií z jedné "raw fotografie"

Z originální "raw fotografie" můžete vyexportovat nekonečné množství fotografií, přičemž každá může být upravena jinak. Je to jako s králíky z klobouku. Kolik králíků z klobouku vyskáče, jaké budou barvy, tvaru a velikosti závisí jen na fotografovi.

4. Efektivnější workflow a využití času při editaci fotografií

Ačkoliv se vyvolávání z rawu zdá jako práce navíc, dnešní software jakým je například Lightroom umožňuje dávkové zpracovávání fotografií a hromadný export. Máte-li tedy podobný typ fotografií (focených za sebou, při neměnných podmínkách), stačí upravit jednu fotografii a úpravu pak rozkopírovat na desítky dalších. Exportovat z rawu do JPEG nebo TIFFu pak můžete třeba stovky fotografií naráz.

5. Možnost vrátit se k originální "raw fotografii" a vyvolat ji lépe

V průběhu Vašeho vývoje v oblasti fotografie se budou výrazně zlepšovat i Vaše editační schopnosti. Budete se tak moci po letech vrátit ke starým fotografiím a jako byste je vyfotili včera, je vyvoláte znovu a mnohem lépe. Rozvíjí se i software pro editaci fotografií, což opět přispívá ke kvalitnějšímu vyvolání fotografií z rawu než tomu bylo v době, kdy byla fotografie pořízena.


 

JAKÉ MÁ POUŽITÍ RAWU NEVÝHODY?

1. Výrazně větší objem dat

Raw datový soubor je mnohem větší než JPEG fotografie. Argumentem dřívějších let pro použití JPEG namísto rawu tedy bylo šetření místem. V době vysokokapacitních harddisků, externích disků a paměťových karet, však tento argument zcela pozbyl na významnosti. Na poslední foto-expedici jsem si vezl tři 16GB SD karty a ačkoliv jsem fotil pouze do rawu, naplnil jsem sotva jednu (přivezl cca 500 rawů).

2. Složitý postprocessing

Ano, fotografie je potřeba z rawu vyvolat v počítači. To se může zdát zprvu složité, ale ve skutečnosti může být práce s raw soubory jednodušší než s JPEG díky dávkovému zpracování fotografií a hromadnému exportu (což popisuje tento článek).

3. Nutnost specializovaného software pro export z rawu

Spolu s fotoaparátem jste od výrobce dostali na CD software, který vyvolávání fotografií z rawu umožňuje (u Canonu to je např. DPP - Digital Photo Professional). Takže ten správný software už doma máte. Pokud byste k vyvolávání z rawu chtěli použít sofistikovanější nástroj, doporučuji sáhnout po produktech Adobe, jakými jsou Lightroom nebo novější verze Photoshopu.

4. Zpomalení sekvenčního snímání

Při focení sportu nebo divoké přírody (wildlife) může focení do rawu způsobit rychlejší zaplnění bufferu a tím pádem zpomalení snímání. Je pak na fotografovi, aby se rozhodl, zda je přednější rychlejší frekvence snímání nebo obrazová kvalita a možnost postprocessingu.


 

 

PRO KOHO JE JPEG A PRO KOHO RAW?

Formát JPEG je tedy ideální volbou pro ty z Vás, kteří chtějí zmáčknutím spouště dostat finální produkt - fotografii, kterou nebudou muset dále editovat v počítači. V takovém případě je volba JPEG formátu ideální.

V určitých případech může být použití JPEG formátu ospravedlněno nutností rychlé sekvence snímání, akutním nedostatek místa na kartě, či zakázkou, kterou je nutno odevzdat hned po focení bez možností editace. Máte-li ale v plánu fotografie upravovat v počítači, měli byste se naučit fotit do rawu.

Tím jsem i odpověděl na otázku pro koho je JPEG a pro koho raw. Opomenu-li několik specifických situací, tak JPEG formát je ideální volbou pro celou laickou veřejnost, jak se říká "na cvakání" a raw je pro nás fotografy (ať už profesionály či amatéry).

Někdo možná namítne, že raw kvůli nutnosti postprocessingu v počítači není ideální volnou pro začátečníky. Já ale tvrdím opak: "Raw je tou ideální volbou pro začátečníky!". Začátečníci se totiž při focení dopouští mnohem více chyb než zkušení fotografové. Tyto chyby (špatná expozice, nevhodná volba vyvážení bílé, atd.) pak lze při vyvolávání z rawu eliminovat, zatímco při focení do JPEG už s nimi nic nenaděláte.

 

RAW A JÁ

Asi jako každý fotograf jsem si prošel svým vývojem. Od dítěte až do dospělosti jsem fotil na kinofilm, pak přišla éra digitální fotografie a já cvakal a užíval si JPEG formátu, co to šlo. Když jsem ale začal brát fotografii vážněji, přešel jsem na raw a u toho i zůstalo.

Dnes do rawu fotím naprosto všechno, ať už jde o krajinky, podmořský svět nebo jen dokumentační fotografie jakéhokoliv charakteru. JPEG nepoužiju jak je rok dlouhý. Věřím totiž, že fotograf by měl být tím, kdo individuálně, každé fotografii, přiřkne finální podobu a ne výrobce a jim univerzálně nastavený algoritmus.

 


http://www.fotoradce.cz/krajinarska-fotografie-fotit-do-rawu-ano-ci-ne-clanekid1243
Datum publikování: 27.03.2013


Sdílejte: 
Copyright Václav Krpelík © fotografie na těchto stránkách jsou vlastnictvím václava krpelíka
bez písemného povolení nesmí být stahovány, kopírovány, či použity jakýmkoliv způsobem
Created by DIXILO
Váš košík:    
ENENGLISH CZČESKY
Obchodní podmínky