Václav Krpelík Photography

Krajinářská fotografie - Jak na TISK PRAKTICKY (1.díl)

Investovali jste desetitisíce do fototechniky, strávili hodiny nad články o focení, dny a týdny na workshopech, expedicích, foto-výpravách a teď byste si ty své nejlepší úlovky rádi vytiskli a pověsili na zeď? Tisk může být třešničkou na dortu, která Vašim fotografiím dodá ten správný šmrnc anebo může celou předchozí práci zhatit. Pojďme se tedy společně podívat, jak z tisku dostat co nejvíce.

Tisk je stejně tak jako fotografie samostatná věda. Předpokladem špičkového tisku je nejen dostatečné technické zázemí, ale i hromada tiskařských znalostí a zkušeností. Ty jako fotograf určitě nemáte. Co s tím tedy uděláte? Přihlásíte se na přednášky správy barev? Nakoupíte hromady knih a po večerech se budete zabývat barevnými modely, gamuty, kalibracemi a tiskařskými materiály?

Myslím, že k dostatečně kvalitnímu tisku vede i mnohem snadnější cesta. S tou se Vás pokusím v rámci série článků „NA TISK PRAKTICKY“ seznámit. Předpokládejme tedy, že se nebudeme bavit o fotografiích typu "cvak z dovolené", které budete tisknout do rodinného alba ve formátu A5 a počtu několika desítek /stovek kusů. Takovéto fotografie si můžete klidně vytisknout v jakémkoliv fotolabu a na výsledku moc nesejde.

Pojďme se raději podívat na fotografie, které jsou Vaší chloubou a na jejichž tisku Vám opravdu záleží. Na fotografie, které budou po mnoho let ozdobou Vašeho bytu či dárkem pro Vaše blízké. Na fotografie, u kterých Vám samotný pohled na ně dodá trošičku energie do každého dalšího dne. Pojďme se bavit o velkoformátových fotografiích!

 

VÝBĚR TISKÁRNY

Jak už jsem v úvodu článku nastínil. Opravdu kvalitní tisk si vyžaduje nejen dostatečné technické zázemí, ale především odborníky. Proto nákup domácí tiskárny v Tescu asi nebude tím nejrozumnějším řešením.

Kvalitní tiskárny typu Canon image PROGRAF iPF8300 nebo Epson Pro Stylus 9900 stojí od 100 do 200 tisíc. Připočtu-li tiskařský materiál, nutnost samostatné tiskařské místnosti a ostatního nádobíčka, dostáváme se do nereálné situace.

Proto nejrozumnější volbou bude svěřit tisk do rukou odborníků. Znamená to tedy vybrat si tiskařské studio, které se na tisk velkoformátových fotografií specializuje. Jak však poznáme to správné?

Ideální tiskařské studio by mělo splňovat několik podmínek:

1) tisk by měl probíhat na kvalitních tiskárnách (například na těch výše uvedených)

2) tiskárna by měla mít k dispozici dostatek tiskařských materiálů (dostatečný výběr z kvalitních papírů / plátna, ať už skladem nebo na objednání)

3) personál tiskárny by měl mít patřičné znalosti a dostatečné zkušenosti (tiskárna může například pořádat přednášky na téma správy barev, apod.)

Pravidelnou otázkou, kterou dostávám na všech svých workshopech je "Kde tiskneš?". Přiznám se, že jsem trochu váhal se zveřejněním / nezveřejněním této informace. Nakonec jsem si ale řekl, že když je účelem článku kompletně poradit "jak na tisk", tak i nějaký ten tip na tiskařské studio nesmí chybět :o) Tiskáren v Praze jsem vyzkoušel několik. Někde měly opravdu profesionální přístup, ale tomu také odpovídající vysoké ceny (např. www.obrazkarna.cz), jinde měli mnohem nižší ceny, ale jak znalosti, tak technické zázemí chybělo (raději nebudu uvádět). 

Já potřeboval nejvyšší možnou kvalitu tisku, na kvalitní materiály a za rozumnou cenu. Tak jsem skončil u www.photobest.cz. Jde o malé tiskařské studio obsluhované jedním člověkem, který je přítomen jen pro vyhotovení zakázky, ale disponuje vším potřebným (Canon image PROGRAF iPF8300, monitor Eizo CG221, kvalitní papír a plátno předních výrobců, ale hlavně tisku rozumí).

 

PŘÍPRAVA FOTOGRAFIE

Takže předpokládejme, že to "svoje" tiskařské studio jste si už našli, teď zbývá fotografie pro tisk upravit. V rámci těchto úprav se budete muset zaobírat rozlišením, expozicí, barvami a finálním doostřením fotografie. Nakonec se také budete muset rozhodnout pro určitý tiskařský materiál a způsob rámování / zavěšení. Začneme ale pěkně popořadě.

 

Rozlišení

"Má moje fotografie dostatečné rozlišení pro takhle velký tisk"? To je asi nejčastější otázka těch co tisknou na velký formát poprvé. Odpověď není úplně jednoznačná. Záleží totiž na velikosti vytištěné fotografie a s ní spojené pozorovací vzdálenosti (to je vzdálenost z jaké se na fotografii bude divák koukat).

Obecně platí, že čím větší fotografie, tím větší pozorovací vzdálenost. Pro fotografie malých formátů se doporučuje rozlišení 250 - 300 ppi u opravdu velkých fotografií (formát A1 a více) bych řekl, že stačí i 150 ppi. Dvoumetrovou fotografii totiž nebude nikdo zkoumat z 20 cm a hledat na ni jednotlivé pixely.

Co že je to ppi (pixels per inch) rozlišení? Hustota pixelů (ppi) je veličina vyjadřující počet pixelů zobrazených na jednom palci. Zjednodušeně řečeno, hodnota ppi tiskárně říká, jak malé mají být pixely na papíře.

Čím větší rozlišení (více pixelů na jednom palci), tím budou jednotlivé pixely menší a na fotografii nebudou vidět. Když bude rozlišení v ppi naopak nízké, pixelů bude na jednom palci málo a tak budou muset být velké. Proto pak hrozí, že budou na vytištěné fotografii vidět. Můžeme také říct, že: "Rozlišení ppi nám ukazuje, kolik pixelů tiskárna spotřebuje na tisk jednoho palce (2,54 cm) fotografie".

Poznámka: Pozor, nezaměňujte ppi (pixels per inch) s dpi (dots per inch). Pixely se při tisku většinou skládají z dalších sub-pixelů (bodů). Dle toho, jak malé body (dpi) dokáže tiskárna vytisknout, je výsledný tisk fotografie kvalitní.

Proto je důležité na jaké tiskárně tisknete. Čím větší je totiž rozlišení dpi tiskárny, tím vyšší je kvalita tisku. Teoretický příklad: fotografie má rozlišení 300 ppi a tiskárna dá na každý pixel 4 další sub-pixely (body). Rozlišení tisku = 4 x 300 ppi = 1200 dpi. 


Ale vraťme se k velikosti. Pro výpočet finální velikosti tisku existují vzorce nebo tabulky, ale proč na to jít složitě? Stačí, když v Photoshopu (nebo obdobném programu) v horním panelu vyberete z nabídky "Image" - "Image size" a kliknutím na "Resample Image" zrušíte možnost zmenšování / zvětšování fotografie (Photoshop tak bude pracovat jen s těmi pixely (rozměry), které fotografie opravdu má).

Pak jen stačí do políčka "Width" zadat požadovanou šířku fotografie v centimetrech a Photoshop Vám sám dopočítá "Height" neboli výšku a v okénku "Resolution" ukáže rozlišení v ppi při jakém se bude fotografie tisknout.

U 18 Mpx fotoaparátu, jakým je pak například Canon 550D budou rozměry vycházet následovně:

Rozlišení pro tisk:                       300 ppi                        200 ppi                         150ppi

Rozlišení fotografie:      5 184 x 3 456 px           5 184 x 3 456 px           5 184 x 3 456 px

Velikost fotografie:       43,89 x 29,26 cm          65,84 x 43,89 cm          87,78 x 58,52 cm

 

Co když ale budeme chtít vytisknout něco opravdu velkého (např. fotografii širokou 150 cm)?  V případě 18Mpx fotoaparátu se nám po zadání požadavku 150 cm do okénka "Width", v okénku "Resolution" ukáže pouhých 87 ppi. To je pro kvalitní tisk opravdu málo a tak jedinou možností je chybějící body vyrobit. Fotografii budeme proto interpolovat.

Interpolace obrazu je proces, který produkuje nové pixely na základě pixelů starých. Metod interpolace je několik, ale princip je většinou takový, že software načte hodnotu dvou (nebo více) bodů, z té spočítá průměr a na základě toho vytvoří bod další, který vloží mezi body původní. Tím rozlišení fotografie zásadně zvětší.

Řekněme tedy, že budeme chtít tisknout naši 150 cm širokou fotografii při rozlišení 150 ppi. Klikneme proto znovu na "Resample image", abychom povolili fotografii zvětšit, a také se ujistíme, že máme aktivní "Constrain Proportions" (zachovat proporce), aby se nám fotografie zvětšila souměrně. Pak už stačí do políčka "Resolution" zadat 150 ppi a do políčka "Width" 150 cm. Photoshop nám sám dopočítá výšku fotografie a po kliknutí na "OK" vytvoří nové body (fotografii zvětší z 5 184 x 3 456 px na 8 858 x 5 906 px).

Bohužel nic není zadarmo a tak interpolace, stejně jako tisk při nižším rozlišení, jdou ruku v ruce se ztrátou obrazové kvality. Teď se tedy určitě někdo zeptá: "Co je tedy menší zlo? Mám raději interpolovat anebo tisknout při nižším rozlišení?"

Odpověď není jednoznačná, protože vždy záleží na pozorovací vzdálenosti a výsledku, kterého chcete dosáhnout. Pokud bych to měl ale zevšeobecnit a odpovědět jednou větou, řekl bych: "Pokud Vám vyjde rozlišení pro tisk 150 ppi a více, interpolace není potřeba, pokud je rozlišení pod 150 ppi, tak se alespoň na těch 150 ppi dostaňte interpolací."

Vzhledem k tomu, že se na velké fotografie budete dívat z větší vzdálenosti a lidské oko není dokonalé, je pravděpodobné, že ve většině případů nebude o chlup nižší kvalita vadit.

Pokud budete chtít být hodně precizní a obrazovou kvalitu narušit co nejméně, svěřte interpolaci k tomu specializovaným programům. Takovým může být například Alien Skin Blow Up, který je dostupný jako plug-in do Photoshopu. S jeho pomocí pak fotografie "nafouknete" do úctyhodných rozměrů a nikdo nepozná, že byly foceny fotoaparátem s nízkým rozlišením.

Takže pokud nevlastníte nejdražší stroj s ohromujícím rozlišením, nezoufejte. I s levnou mašinkou a těmi správnými softwarovými úpravami můžete docílit kvalitních velkoformátových fotografií, které budou chloubou Vašeho interiéru.

 

Když už víme, jak je to s potřebným rozlišením fotografií pro velkoformátový tisk a volbou vhodné tiskárny, můžeme se podívat na optimální doladění expozice, barev, výběr tiskařského materiálu a další proměnné, které nám kvalitu tisku zásadně ovlivní. Tomu se ale budeme podrobně věnovat až v dalším článku ze série "NA TISK PRAKTICKY".


http://www.fotoradce.cz/krajinarska-fotografie-jak-na-tisk-prakticky-1-dil-clanekid1251
Datum publikování: 17.04.2013


Sdílejte: 
Copyright Václav Krpelík © fotografie na těchto stránkách jsou vlastnictvím václava krpelíka
bez písemného povolení nesmí být stahovány, kopírovány, či použity jakýmkoliv způsobem
Created by DIXILO
Váš košík:    
ENENGLISH CZČESKY
Obchodní podmínky