Václav Krpelík Photography

Poslední foto expedice CORNWALL

 

Před několika dny jsem se vrátil z poslední foto expedice v Cornwallu. Jaké světlo na mě na pobřeží Atlantického Oceánu čekalo tentokrát? Jaké zkušenosti a zážitky jsem si přivezl? To vše a ještě něco navíc se dočtete v tomto článku.

Po úspěšném absolvování CAE zkoušky z Angličtiny se moje “mise Anglie” naplnila a tak nastal čas k návratu do rodné země. Rozhodl jsem se ale, že chci ještě naposledy vidět Cornwall. Důvodů bylo hned několik.

Přiznám se, že tím hlavním byla blížící se uzavírka soutěže Landscape Photographer of the Year 2010 a moje touha mít opět nějakou tu fotku “Commended”, publikovanou v “Awards book” a vystavenou v Národním Divadle v Londýně. Dalším důvodem byla touha vyzkoušet nové tělo, nový stativ a také ofotit lokality, které jsem kvůli špatným povětrnostním podmínkám nezvládnul nafotit v průběhu dvou minulých expedic.



HONBA ZA IDEÁLNÍMI PODMÍNKAMI

Proč květen? Jednoduše jsem si řekl, že tentokrát bych chtěl dostat do popředí nějaké ty kytičky. Guy Edwardes - zkušený britský landscape fotograf mi potvrdil, že v květnu jsou pobřežní útesy v Cornwallu poseté kytičkami, ale doporučil jet až koncem května, vzhledem k netradičně chladnému počasí, které toto jaro v Anglii panuje. Předpověď počasí na celý poslední květnový týden byla “sluníčko s mráčky” a předpověď odlivu a přílivu také nevypadala nejhůř, takže co více si přát? Vzhůru do ideálních podmínek pro focení.

 


TVRDÁ REALITA

Nikdy nevěřte anglické předpovědi počasí! Aneb jak místní říkají: “Oni tam musí něco napsat”. Kytičky na útesech hned po příjezdu byly úžasné, ale obloha byla bez jediného mráčku a extrémně světlá. Ideální počasí pro turisty, ale noční můra pro fotografa krajináře, jelikož ani můj Lee 0.9 ND grad filtr nezvládal tento extrémní kontrast kompenzovat. Udělal jsem tedy jediné možné a za 0.9 ND grad dával ještě 0.6 ND grad. V rámci možností to fungovalo, ale výsledek nebyl úplně takový o jakém jsem snil.

Jestli je něco horšího než extrémně světlá obloha bez jediného mráčku, tak je to šedá obloha bez jediného mráčku. Tak jsem se po několika dnech nadávání na přesluněnou oblohu konečně dočkal “změny” v podobě oblohy šedé. Ta pak panovala po zbytek expedice s tím, že pro poslední 3 dny šedá obloha přinesla déšť střídající se s mrholením. Po týdnech příprav, plánovaní a v samotné realizační fázi i nemalých finančních výdajů jsem si pořád dokola pokládal jednu otázku: “Co jsem komu udělal???”.

Nakonec z celých 8 dnů strávených v Cornwallu jsem se dohromady dočkal asi 10 minut fotograficky zajímavých podmínek. Prvních 5 minut se odehrálo při večerním focení na Land´s End, dalších 5 minut v podobě neobvyklých mraků jsem dostal k dispozici další den v Porth Nanven.
"Netradiční" harmonogram

Jelikož květnové noci jsou v Anglii opravdu krátké a časový rozdíl mezi příchodem tmy a světla je pouze nějakých 5 hodin, rozhodl jsem se k poněkud extrémní strategii. Místo spaní v noci jsem spal přes den. Bylo to logické řešení situace, které vycházelo z faktu, že z večerního focení jsem se vracel mezi jedenáctou hodinou večer až půlnocí a na ranní focení jsem často musel vycházet už po třetí hodině ráno. Na druhou stranu jsem byl brzy ráno zpět a mohl tak spát celý den.

 


NEEXISTUJE ŠPATNÉ POČASÍ, POUZE ŠPATNÍ FOTOGRAFOVÉ

Depresi z počasí jsem překonal, když jsem si vzpoměl na mého učitele freedivingu, který když bylo ve vodě nejhůře, vždycky říkával: “Potápět se v moři s hladinou jak na rybníce umí každej turista. Opravdovej freediver se ale umí potápět v jakýchkoliv podmínkách!” Já se rozhodl tohle pravidlo aplikovat do focení a začal přemýšlet o nevhodném počasí jako o výzvě, ze které je potřeba vykouzlit maximum.

Jak například fotit když je obloha extrémně přesvětlená? Řešení = je třeba počkat až slunce úplně zapadne (při focení západu slunce) nebo fotit než slunce vyjde (při focení východu slunce), tzn. fotit jen po dobu, kdy jsou kontrasty výrazně nížší.

Že je tak obloha sice konečně modrá ale pořád nezajímavá? Řešení = je třeba se zaměřit na krajinný detail, ve kterém obloha nebude hrát hlavní roli. Příkladem může být “hraní si” s dlouhou expozicí a přílivovými vlnami. Navíc dlouhou expozicí srovnaná mořská hladina se může skvěle hodit k jinak nezajímavě modré obloze (viz foto nahoře).

 


PORTHCURNO ZŮSTÁVÁ NEPOKOŘENÁ

Pojďme se ale podívat na jednotlivé lokality. Znáte tu situaci, kdy máte vyhlídnutou naprosto dokonalou kompozici, víte přesně jaké světlo, polohu slunce a příliv k tomu potřebujete, ale zmíněné proměnné se ne a ne dostavit? Při první expedici jsem kvůli pozdnímu příchodu způsobeným hledáním přístupové cesty zmeškal dva pohádkově krásné východy slunce nad touto lokalitou, při druhé bylo počasí natolik nepříznivé, že jsem Porthcurno Beach vůbec nenavštívil a fotil pouze na lokalitách chráněných před extrémně silným větrem.

Co selhalo tentokrát? Odliv který odkrývá jinak zatopenou písečnou pláž byl načasován perfektně na východ slunce, ale slunce samotné k mému údivu vyšlo na jiné straně než jsem očekával. Ne že by vyšlo na západě, ale oproti září byla jeho poloha o poznání jiná a tak se mi vůbec nedostávalo do záběru. Navíc extrémně světlá obloha bez jediného mráčku celé kompozici rozhodně nepřidala. I tak jsem se rozhodl nevzdávat a udělal aspoň pár dokumentačních záběrů (viz foto vpravo).



LAND´S END EXCELUJE

Na Land´s End to konečně přišlo! To co se na mojí první expedici minulý rok v září odehrávalo téměř každý den, se dostavilo alespoň na pár minut jednoho večera. Věřte nebo ne, ale konečně jsem se dočkal červánků a pravého západu slunce.

Několik minut se možná zdá být málo na to, že jsem tam strávil 8 dnů, ale i tak jsem za ně byl vděčný. Na plánu byla zrovna panoramatická fotografie a tak jsem to celé zvěčnil v podobě několika panoramat skládajících se ze 4 až 8 fotek.(ukázku těchto fotografií naleznete na konci článku)

Když ta celá paráda skončila, všiml jsem si, že pár mráčků si to míří nad Land´s End hotel a tak jsem se chopil příležitosti a udělal i pár noční záběrů. Když jsem se vracel z tohoto večerního focení, tak jsem si pískal... kéž by to tak šlo pořád, ale to by pak asi bylo moc jednoduché.



WHITESAND BEACH A HRA S VODOU

Když kvůli počasí nemělo nic jiného smysl, staly se mojí oblíbenou aktivitou hrátky s vodou na Whitesand Beach. Nejen že to bylo 5 minut od ubytování, ale fotíte-li pohybující se vodu, většinou tolik nevadí, že je obloha šedě zatažená, či jasně světlá. Objektem zájmu je voda či to co se v ní nachází a tak ostatní proměnné jdou stranou.

Pohybující se vodu bych mohl fotografovat pořád. Je to nevyčerpatelná studna možností.Většinou ji fotím na prioritu clony s dopočítaným časem mezi 1-4 sekundami a dálkovým ovládáním, abych mohl zmáčknout spoušť v tem správný okamžik.

Víc než cokoli jiného však budete potřebovat gumáky. Ty jsou na tento druh focení ideální, jelikož se můžete soustředit na focení a neřešit jestli na vás zrovna jde vlna nebo ne.

Nejlepší fotografie tohoto typu většinou vznikají, když doslova stojím ve vodě, která volně proplouvá kolem mě. Pokud to někdo budete zkoušet, doporučuji na nohy stativu namontovat výměnné ocelové bodce a zarazit je silně do písku, jinak bude proplouvající voda se stativem slušně hýbat.

 

 


PORTH NANVEN A SÁZKA NA JISTOTU

Cape Cornwall se zdá být lokalitou na které je vždy co fotit, ať je příliv či odliv, vlny či bezvětří, slunce či déšť, den či téměř noc. Je to dané skutečností, že pláž je poseta balvany a skalisky, které poskytují mnoho různých kompozic při všemožně se měnících podmínkách. Jediný problém této lokalitky je její vzdálenost... cca 8 km. Jít tam a zpět v komplikovaném terénu s celou tou fotografickou výbavou na zádech není žádná sranda.

Při mojí první výpravě na tuto lokalitu se rozhoduji jít na lehko a tak doma gumáky nechávám. Jak se mi vyplatilo focení bez gumáků? Nemusíte hádat dvakrát :o) Byla to hromada strachu jednak o sucho v botách a jednak o výbavu. Když šla nějaká ta větší vlna, tak jsem nechával fotoaparát fotoaparátem a utíkal. Víte ale jak se utíká od stativu, na kterém vám drží výbava za několik desítek tisíc? Špatně! Nikdy jsem s jistotou nevěděl, jestli vlna nepodsmykne stativu nohy a nevezme celou tu moji parádu sebou do moře.

Tady ale musím pochválit můj nový stativ Induro... ten totiž když stojí, tak stojí! Celé focení jsem tak na první výpravě na tuto lokalitu zvládl bez gumáků. Říkám si “to je paráda, nemusím sem ty gumáky vůbec tahat”. S radostí balím výbavu na cestu zpět, ve tmě seskakuji z útesu na písečnou pláž... a ... ŽBLUŇK, stojím po kolena ve vodě. To co ve tmě vypadalo jako bílý písek, byla jen od měsíce lesknoucí se vodní hladina cca 30cm hlubokého jezírka, které tu zbylo po přílivu :o) Asi nemusím popisovat jak skvěle se mi pak šlo těch 8 km zpátky s vodou v botách :o)

 


JAK TO DOPADÁ KDYŽ SE JDE DO EXTRÉMU

Fotograficky mizerné počasí jsem se rozhodl kompenzovat extrémním úsilím. “Já tu perfektní fotku dostanu, i kdybych tady měl chcípnout”. V rámci tohoto předsevzetí jsem se rozhodl k šílenému kousku... po západu slunce v Porth Nanven počkat rovnou na východ slunce. Logicky se to zdálo být rozumné řešení, uvážím-li že cesta do Sennenu kde jsem byl ubytován mi trvala skoro 2 hodiny a případná cesta zpět další 2, tzn. dohromady 4 hodiny chůze. V Porth Nanven jsem východ slunce ještě nefotil a tak jsem tuhle variantu chtěl vyzkoušet.

Nabalil jsem si hromadu oblečení, dostatek pití a jídla, do telefonu nahrál novou “knížku”, aby bylo v noci při čekání na útesu co poslouchat, přibalil i gumáky a s celým tím nákladem se vydal na cestu. Večerní focení bylo super, jelikož se poprvé v týdnu aspoň na pár minut objevily nějaké ty mraky. Slunce přes ně sice nevysvitlo, ale i tak jsem pořídil hromadu zajímavých záběrů.

S příchodem noci jsem si pak hrál s extrémně dlouhými expozicemi v rozsahu 5 až 20 minut, ale musím přiznat, že u časů přes 10 minut už to moje pětsetpadesátka nezvládala se šumem... no 5D Mark II by to vyřešil, ale nějak “zrovna” nemám po ruce dalších 120 tisíc na tělo a L-kovová skla která bych k němu potřeboval. Fotografie vycházely zajímavé, ale mám obavu, že při tisku ve velkém formátu by ta degradace kvality vlivem nutné silné redukce šumu byla už opravdu znát (viz fotka vlevo).

Samotné čekání nebylo nejhorší, jen mě znervózňovala cedule umístěná u vstupu na pláž, na které byla fotka jakéhosi mladíka v mém věku a text, který říkal že se tady tenhle klučina ztratil a je už několik let pohřešován. Tělo se nikdy nenašlo. Přemýšlel jsem, co se mu asi stalo, a jestli jsem vůbec normální tady takhle nocovat :o)

A jak dopadl východ slunce? Co vám příroda sama nenabídne, to si nevydupete ať se budete snažit sebevíc. Po 4 hodinách dlouhého sezení na studeném útesu namísto očekávaného východu slunce přišel extrémní vítr a déšť. Nezbývalo nic jiného, než sbalit nádobíčko a bez jediné fotky šlapat 2 hodiny v dešti a větru zpátky do Sennenu. Další lekce do fotografického života.



NEZBÝVÁ NEŽ DOUFAT...

Po 8 dnech čekání na to správné světlo se odměna v podobě 10 minut zdá být chabou satisfakcí. Člověk kouká na ty lokality s úžasným potenciálem a vidí spoustů fotografických možností které by šly realizovat, kdyby, kdyby, kdyby... Teď konečně věřím Davidu Notonovi, který tvrdí, že pro dosažení jednoho kvalitního záběru musí v oblasti často strávit týdny. Když jsem se koukal na fotky St. Michael´s Mount na stránkách Helen Dixon, byl jsem překvapen skvělým světlem, které na fotkách panuje. Když jsem ji ale v Cornallu při focení potkal, dozvěděl jsem se, že už St. Michael´s Mount fotila minimálně třicetpětkrát.

To číslo mluví samo za sebe. Narozdíl od těch co fotí ve studiu si světelné podmínky nemůžeme nastavit. Jediné co zbývá je stát vedle stativu tolik východů a západů slunce, kolik nám situace dovolí a doufat, že se jednoho dne dočkáme. Bohužel spravedlnost v tomto světě nefunguje a tak se nemůžete spolehnout, že uděláte-li všechno správně, dočkáte se sladké odměny. Nezbývá než zkoušet a doufat...


http://www.fotoradce.cz/posledni-foto-expedice-cornwall-clanekid610
Datum publikování: 03.06.2010


Sdílejte: 
Copyright Václav Krpelík © fotografie na těchto stránkách jsou vlastnictvím václava krpelíka
bez písemného povolení nesmí být stahovány, kopírovány, či použity jakýmkoliv způsobem
Created by DIXILO
Váš košík:    
ENENGLISH CZČESKY
Obchodní podmínky