Václav Krpelík Photography

První foto expedice CORNWALL

 

V tomto prvním článku o svých fotoexpedicích bych čtenářům rád představit jak vypadá landscape fotografie v terénu. Nemám tím však namysli rozbor jednotlivých technik focení. Místo toho bych chtěl poukázat na to, co takové expedici předchází, jak probíhá a jaká úskalí mohou na fotografa v těchto končinách čekat. Zároveň by tento článek měl čtenářům posloužit jako inspirace kam se s fotoaparátem třeba jednou podívat.




BEZ PLÁNOVÁNÍ TO NEJDE

Takže jak vypadá landscape focení v praxi? Nedávno jsem se vrátil z jedné takové expedice v Cornwallu a tak to popíšu na tomto konkrétním případě. Proč svou cestu do Cornwallu nazývám foto-expedici? Jednoduše proto, že od začátku až do konce bylo vše podřízeno focení. Začalo to už rozhodováním a plánováním, kam pojedu fotit. Hledal jsem lokalitu, která by poskytovala více fotograficky zajímavých míst poblíž sebe, tedy lokalitu s co největším fotografickým potenciálem.

V Cornwallu je takových hned několik, ale jako nejpřitažlivější mi přišlo magické místečko zvané Land´s End. Jedná se o nejjihozápadnější část Anglie, dál už je jen Atlantický Oceán, a nejen svou polohou, ale i svým mystickým vzhledem toto místo hrdě reprezentuje svůj název. Navíc několik kilometrů na sever se nachází další dvě zajímavé lokality Porth Nanven a Porth Ledden, pár kilometrů na jih slavná Porthcurno Beach a asi patnáct kilometrů na východ St Michael´s Mount.

Takže lokalit v oblasti plno, stačilo jen zarezervovat ubytování v místečku zvaném Sennen, ze kterého se dle map zdály všechny zmíněné lokality relativně snadno dosažitelné a za pár dnů už jsem seděl s veškerou výbavou v rychlíku First Great Western uhánějícím na západ. Musím přiznat, že mi občas hlavou zněl hlas kolegyně zpráce “Nezbláznil jsi se? Co tam budeš týden sám dělat? Vždyť tam nic není!”, ale právě to “nic” v podobě do oceánu spadajících útesů a kamenitých pláží jsem jel fotografovat.



NASTAVENÍ HARMONOGRAMU
Po příjezdu mě uvítala mlha a kompletně od východu až po západ šedě zatažená obloha. Počasí v Anglii je jak známo převážně deštivé a tak se může stát, že po půlročním plánování strávíte týdenní expedici koukáním na déšť z hotelového okna. I tak jsem byl ale hned po příjezdu okouzlen místní přírodou a rozhodl jsem se nic nevzdávat.

Druhý den ráno jsem rozjel naplánovaný harmonogram, kterého jsem se pak držel celý týden.

Zahrnoval vstávání před pátou hodinou ráno, pochod s výbavou na zádech na zvolenou lokalitu, tam zhruba dvě hodiny strávené hledáním kompozic a vlastním fotografováním východu slunce, návrat kolem desáté až jedenácté, “ranní” sprcha, oběd, stáhnutí nafoceného do notebooku, vyvolání některých fotek z rawu a kontrola zda je vše vpořádku, spánek dvě hodiny, večeře a následný pochod na večerní lokalitu, zhruba dvě hodiny strávené hledáním kompozic a focením západu slunce, návrat kolem desáté večer, stáhnutí nafoceného materiálu a jeho kontrola, sprcha “na dobrou noc”, kolem půlnoci uložení k spánku a druhý den to samé.

Možná se to někomu může zdát jako poněkud hardcore přístup, ale jak každý fotograf ví, ty nejideálnější světelné podmínky pro landscape jsou pouze v době kolem východu a západu slunce. Vyjimku tvoří doba těsně před / po bouřích, kdy světlo bývá také velmi zajímavé a některé specifické lokality, kde paprsky padájí více ze šikma a jsou jemnější i přes celý den, jako například Skotsko. Tam lze pak fotit landscape v průběhu celého dne, tedy pokud zrovna jak je to pro Skotsko typické neprší :o) Já měl cíle vytyčené jasně a byl jsme plně rozhodnutý nevynechat jediný východ / západ slunce.




HONBA ZA SVĚTLEM


Vlastní plánování kdy co fotit se ukázalo jako poněkud zapeklité. Jelikož se jednalo o pobřeží Atlantického Oceánu, kde se povětrnostní podmínky měnily z minuty na minutu a byly naprosto nepředvídatelné. Občas jsem viděl i tři různé mraky v různých výškách, všechny se ženoucí naprosto odlišným směrem. Narozdíl od profesionálních fotografů jakým je například David Noton, který ve své knize Waiting for the light popisuje, jak se na vybrané lokalitě utáboří a čeká dny až týdny na to správné světlo, aby zachytil ten pravý okamžik, já měl jen jeden týden a lokalit kolem plno, takže tuhle luxusní strategii jsem si nemohl dovolit.

Jediné co bylo jisté je, že slunce vyjde na východě a zapadne na západě a podle toho jsem tedy směřoval své ranní focení na Porthcurno Beach, která je otočená k východu a oblasti okolo Land´s End a Cape Cornwall, které jsou otočené na západ, jsem nechával na focení večerní. Tím ale veškeré rozumné plánování končilo.

Na lokalitách jsem pak volil trošku šílenou strategii, která se skládala z prvotního vytipování 2-5 míst se zajímavou kompozicí, které od sebe byly vzdáleny většinou desítky až stovky metrů a pak čekání, kde se to správné světlo ukáže. Většinou se mraky rozestoupily a světlo vyšlo tam, kde jsem to nejméně čekal a tak následovalo přebýhání s výbavou na rameni z jednoho místa na druhé. K tomu ještě připočtu, že občas změna kompozice znamenala i výměnu objektivů, takže se jednalo o opravdový závod s časem.

Nejednou jsem běžel kamenitou cestičkou klikatící se podél útesu, abych zachytil onen jedinečný okamžik, ale než jsem přiběhl na předem vytipované místečko a roztáhl nohy stativu, bylo vše pryč. Na druhou stranu mi tato strategie přinesla zaručeně více ovoce, než kdybych si, jak jsem z Londýna zvyklý, našel jednu kompozici a na té pak čekal jestli se toužené světlo ukáže nebo ne. Tuhle strategii bych volil, kdybych mohl v oblasti zůstat delší dobu, ale takhle jsem musel vystačit s tím málem které jsem měl.



VZDÁLENOSTI, ÚTESY, VODA aneb “CRAZY STAFF”


Musím se zmínit i o faktorech, které přímo nesouvisí s vlastním focení, ale pokud se rozhodnete podobnou expedici absolvovat, budete jim muset dřív nebo později čelit.

Prvním z nich pro mne byly vzdálenosti. Lokality na mapě vzdálené pouchých 5-8 kilometrů se ve skutečnosti ukázaly mnohem vzdálenější kvůli skutečnosti, že většina pobřeží je porostlá neprostupnou místní křovinou. Volit jsem tedy musel mezi podél pobřeží se klikatícími vyšlapanými uzoučkými cestičkami a mezi asfaltovými cestami, které se ale táhly šílenými oklikami. Většinou jsem z bezpečnostních důvodů volil asfaltové cesty ráno, kdy jsem na lokalitu přicházel ještě za tmy a večer, kdy jsem se za tmy vracel.

Krom toho že se na spletitých cestičkách podél pobřeží dalo za tmy jen při baterce snadno ztratit, tak hrozil i pád až z třiceti metrových útesů a to pomíjím fakt, že jsem narážel na výstražné cedule informující, že se v oblasti nachází podzemní šachty a tak mimo vyšlapané stezky hrozí nebezpečí propadnutí. Odhadem jsem denně nachodil 20-35km a to občas v obtížném terénu, což s celou tou výbavou zahrnující jak fototechniku, tak svačinu, pití a nějaké to rezervní oblečení dalo pěkně zabrat.

Dalším faktorem bylo vlastní focení. Jestliže jsem chtěl nalézt dobrou kompozici při focení útesu spadajícího kolmo do moře, znamenalo to většinou vyšplhat se na nějaké to skalisko těsně na hraně útesu. Občas jsem klečel na balvanu o kterém jsem doufal, že se neuvolní, před sebou a ze stran spád do hloubek a do toho nápory větru ze všech stran, přičemž jednou rukou jsem byl vždy připravenej chytat to nejcennější... fotoaparát.

Jiné to bylo na lokalitách kde se nefotí z výšky z útesu, ale přímo od vody, jako je Porth Nanven nebo St Michael´s Mount. Tam čekala jiná úskalí. V Porth Nanven jsem se setkal s vodou stříkající do výšky až několika metrů, takže ke slovu přišlo goretexové oblečení a obuv, s tím, že kameru s nasazenými Cokin filtry jsem chránil přetaženou igelitovou taškou, kterou jsem vždy mezi příchody vlnobití v rychlosti sundával a nasazoval tak, abych pořídil alespoň pár drahocených záběrů. St Michael´s Mount je pak kapitola sama o sobě.

Tento hrad je postaven na ostrově jen několik set metrů od břehu a největší zajímavostí je fakt, že když je odliv, dá se na ostrov jít pěšky po kamenité cestě, zatímco když je příliv, je vše pod vodou a nezbývá než použít loď. Mě vyšel západ slunce na této lokalitě zrovna na příchod přílivu a tak jsem si zmáchal kalhoty téměř až po kolena. Kupodivu goretexové boty předčily mé očekávání a zůstaly zevnitř suché i když se voda valila nad úrovní kotníků. Spíš než voda valící se přes boty mě ale zneklidňovaly přicházející vlnky, které hrozily že rozhýbou do vody postavený stativ. Ten však stál na pevném podkladu a tak většina fotek byla použitelných.

Je to jak říká ve své knize Waiting for the light David Noton: “The best images are made when you go for the boldest composition, and that means getting the tripod legs wet.”

Jednoduše řečeno nemůžete čekat, že vyfotíte strhující záběr z místa, kde před vámi stálo tisíc turistů. Pokud chcete zaujmout něčím novým a dosáhnout “wow” efektu, znamená to nalézt nové kompozice a občas jít i do situací, kterým by se člověk za jiných okolnosti raději vyhnul.


STÁLO TO ZA TO?

Celkově expedici hodnotím jako zdařilou. Byla plná úspěchů kdy se nějaké ty vytoužené záběry povedly i neúspěchů, kdy jsem například ráno ve tmě poslední dva kilometry trasy na Porthcurno Beach doslova běžel, abych stihl jeden z nejneuvěřitelnějších východů slunce jaký jsem kdy viděl, abych vzápětí zjistil, že jsem doběhl na špatný útes a šanci jsem propásl.

Krom nově nabytých fotografických zkušenosti a mnoha fotek pro moje budoucí portfolio to byl sice fyzicky náročný, ale duševně neskutečně osvěžující relax a odpočinek od života v Londýně.

Zdejší krajina je opravdu neuvěřitelně pohádkově krásná a působí jistým magickým dojmem. Ne pouze kvůli velkému množství fotograficky zajímavých lokalit, ale především z tohoto důvodu mohu tuto oblast doporučit všem těm, kteří se věnují seriózní landscape fotografii, stejně tak jako těm, kteří jen touží utéct z bláznivého velkoměsta na chvíli někam do ticha. Já jsem byl okouzlen natolik, že se do Cornwallu plánuji vrátit na další týden focení ještě tento měsíc.

 


Datum publikování: 06.10.2009


Sdílejte: 
Copyright Václav Krpelík © fotografie na těchto stránkách jsou vlastnictvím václava krpelíka
bez písemného povolení nesmí být stahovány, kopírovány, či použity jakýmkoliv způsobem
Created by DIXILO
Váš košík:    
ENENGLISH CZČESKY
Obchodní podmínky