Václav Krpelík Photography

Skutečná omezení v krajinářské fotografii

Čím dál častěji kolem sebe slýchám "Kdybych měl ten a ten foťák, to by byly fotky!". Čím dál více amatérů mi píše "Poraďte mi, je Canon 5D Mark III dobrý na krajinky?" Čím dál více začínajících fotografů mi na workshopy nosí několikanásobně dražší těla, než mám sám a přitom většina z nich nemá finance na pořádný stativ, panoramatickou hlavu, širokoúhlý objektiv, kvalitní filtry a další "zbytečnosti". V čem ve fotografii spočívají skutečná omezení? Ve fotoaparátu, foto-technice nebo v nás?

Je to velmi starý příběh, který se týká asi nás všech. Mám dražší auto než soused = jsem lepší řidič, mám dražší lyže než kolega = jsem lepší lyžař a stejně tak mám dražší foťák = jsem lepší fotograf. Tenhle sebeklam je zakořeněn kdesi hluboko v nás.

 

Zapůsobit fotoaparátem nebo fotografií?

Ano, fotoaparátem za 100 tisíc můžete kdekoho ohromit. Vytáhnete tu mašinu, v mžiku je z Vás profesionál a každý laik si sedne před "panem fotografem" na zadek. Hřejivý pocit z téhle situace je fajn. Škoda, že trvá jen do té doby, než dotyčný zjistí, co Vám z toho stroje leze..

Co takhle zkusit image pro jednou budovat trochu jinak? Zkusili jste někdy vytáhnout raději entry-level DSLR za 15 tisíc, vyčkat na moment, který se opakuje jednou za x let a zachytit ho 30 snímky, které pak slepíte do jednoho panorama s rozlišením a obrazovou kvalitou rovnající se středoformátu?

Kolega vedle Vás se Vám možná bude smát, že si říkáte fotograf a z fotobatohu taháte tohle hračkářství, ale Vy si pak na stěnu pověsíte dvoumetrovou fotografii, tisknutou z rozlišení 300 ppi, zatímco on se svým cvakem z fotoaparátu za 100 tisíc na facebooku obdrží dva "laiky".

 

Mám na to nebo na to nemám?

Ano, možná si řeknete, proč se trápit s hračkářstvím za 15 tisíc, když to samé mohu nafotit mašinou za 100 tisíc a získám ještě více na obrazové kvalitě, případně si usnadním práci. A budete mít pravdu.

Pokud jste profesionální fotograf, fotící několik hodin denně, 365 dnů v roce, pak nejlepší tělo, které Vám bude každou maličkostí práci usnadňovat, prostě potřebujete. Na takovém těle bude pravděpodobně i z části záviset Vaše živobytí a tak šetřit nemá cenu.

Pokud jste znuděný milionář nebo máte neomezený rozpočet a chcete si koupí nejdražšího fotoaparátu prostě jen udělat radost, tak také nevidím důvod, proč ho nepořídit.

Pokud jste však začátečník / amatér, který počítá každou korunu, proč se proboha zadlužovat nebo vyplácnout několikaleté úspory za tělo, jehož potenciál nikdy nevyužijete? Stejné fotografie pořídíte s fotoaparátem za 10 tisíc a tak přidaná hodnota dalších například 70 tisíc bude nulová.

V souvislosti s tím mě napadá případ pána, který se mi nedávno hlásil na workshop a chtěl poradit s výběrem foto-techniky. Měl omezený rozpočet a plánoval koupit fotoaparát, se kterým by mohl fotit krajinu. Ačkoliv jsem mu několikrát vysvětloval, že funkce nejdražších fotoaparátů v krajinářské fotografii nevyužije, dotyčný nakonec pořídil 5D Mark III. Prý mám určitě pravdu, ale on to s krajinářskou fotografií myslí vážně.

Řeklo by se "alespoň bude mít pořádný foťák". Jenže dotyčnému už nezbyly finance na širokoúhlý objektiv, pořádný stativ, ani filtry. Když mi prozradil, že na workshop do Tater hodlá přijet v džínách, teniskách a pleteném svetru, jelikož na outdoorové oblečení také nemá, vysvětlil jsem mu, že v jeho případě bude nejvhodnější zůstat u čtení mých článků. Není to bohužel smyšlený příběh a není jediný. Každý rok takhle několik zájemců odmítnu.


Fotoaparát, který mě omezuje?

Prosím řekněte mi alespoň o jedné funkci, kterou pro focení krajiny nutně potřebuji a můj fotoaparát za 15 tisíc jí nemá.

1) 61 bodový autofokus? K čemu, když nejpřesněji ostřím manuálně přes live view a tak autofokus nepoužívám.

2) Sekvenční snímání 9 snímků za sekundu? Má snad krajinka nohy, aby někam utekla?

3) Možnost editace fotografií přímo ve fotoaparátu? Jsem snad turista, abych editovat ve fotoaparátu? Fotím do rawu a pro editaci používám profesionální software a pravidelně kalibrovaný monitor.

4) Více slotů na paměťové karty? Jsem snad svatební fotograf? Ne, nejsem. Jsem fotograf, který vstává ve 4 hodiny ráno a drápe se na vrchol hory, aby zachytil moment, kdy se všechny elementy světla, kompozice a barev sejdou tak, aby vytvořili dokonalý snímek. Ten pak zachytí do 3 panoramat a má hotovo.

5) Vyšší obrazovou kvalitu? S novým fotoaparátem za 15 tisíc jste na špici obrazové kvality v kategorii aps-c. Když totiž výrobce na trh uvede nový senzor, "nacpe" ho většinou do všech nových těl bez ohledu na finální cenu fotoaparátu. Nové senzory bývají o chlup lepší než ty vyvinuté před 5 lety a tak co se obrazové kvality týče, do kapsy často strčíte i několikanásobně dražší, starší těla.

Pro srovnání obrazové kvality různých fotoaparátů doporučuji navštívit tento link: http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-70d/17

6) Full-frame senzor? Jste-li začátečník, je pro Vás full-frame senzor v případě krajinek spíše na škodu. Nižší hloubka ostrosti spojená s delšími ohnisky objektivů pro full-frame fotoaparáty znamená, že pro Vás bude obtížnější celou scénu pokrýt dostatečnou hloubkou ostrosti (více o výhodách a nevýhodách full-frame fotoaparátů v tomto článku).

 

Zbytečnosti, na které rozpočet nezbývá?

Na druhé straně existují "zbytečnosti", na které už většině amatérů finance nezbývají, ale bez kterých bych fotografie, které vytvářím, nikdy pořídit nedokázal:

1) Kvalitní stativ - jak chcete fotit krajinu, když se Vám ve větru stativ třepe? Stativ je v krajinářské fotografii tím nejdůležitějším, protože při západech a východech slunce používáme časy, které udržet z ruky prostě nelze. Přesto je to prvek foto-výbavy, na kterém se většinou nejvíce šetří.

2) Širokoúhlý objektiv - jak chcete fotit hory, když se Vám nevlezou do záběru? Odstoupit v praxi často není kam, protože Vám to skalnatý terén neumožňuje. Navíc to není jen o odstoupení si. Širokoúhlý objektiv Vám nabídne novou perspektivu, nový pohled na svět, kterého ničím jiným nedosáhnete!

3) Šedé filtry - bez šedých filtrů čas z jedné sekundy na několik minut nenatáhnu, ani kdybych se na hlavu stavěl. Mohu sice přiclonit na maximum a snížit iso na minimum, ale ani to mi při dostatku světla ve scéně moc nepomůže. Bez filtrů jako je Lee Big Stopper nebo Lee 0.9 Pro Glass (a jim podobným), bych musel na několikaminutové expozice v době, kdy je ještě sluníčko nad horizontem, zapomenout (více o filtrech - viz tento článek).

4) Panoramatická hlava - někdo namítne, že fotí panoramata i bez panoramatické hlavy. Ano, jde to.. v určitých případech. Jakmile ale máte něco velmi blízko v popředí a fotíte na krátkém ohnisku, parallax error se určitě projeví (viz tento článek).

Jen pro srovnání: moje 2 těla stála každé cca 15 000. Oproti tomu výše uvedené "zbytečnosti" stály cca 74 000 (Gitzo stativ + hlava 17 tisíc, 2 širokoúhlé objektivy Tokina 11-16 a Tokina 10-17 fisheye 31 tisíc, Lee filtry 20 tisíc, Panomaxx VR hlava 6 tisíc).

 

Co nás opravdu omezuje?

Ačkoliv si to většina z nás nerada připouští, ta hlavní omezení nespočívají ve vybavení, ale v nás:

1) nedostatečná vize - pokud dokonalou scenérii nemáte v hlavě, nedostanete ji ani do fotoaparátu. Je jedno kolik jste za fotoaparát zaplatili. Je to jen stroj a v tomhle Vám nepomůže. Dokonalé fotografie jsou o světle, kompozici a hlavně fotografově vizi, jak scénu zachytit. Tu buď v hlavě máte a dokážete ji zrealizovat nebo ne. (více o fotografově vizi v tomto článku)

2) chabé znalosti, schopnosti a zkušenosti - laická veřejnost často věří, že nejdražší fotoaparáty "to udělají za Vás". Neudělají. Jaká nastavení fotoaparátu použít, jakou kompozici zvolit nebo jak zachytit to nejlepší světlo Vám žádný fotoaparát na světě neřekne. Bez rozsáhlých znalostí, zkušeností a schopností je Vám jakákoliv foto-výbava k ničemu.

3) vlastní lenost - zažil jsem fotografy, kteří do hor přijeli s tou nejdražší foto-technikou, ale vstát ve 4 ráno a lézt s tou tíhou kvůli východu slunce někam na kopec? To ani náhodou. Mají přeci "profi" fotoaparát, jsou to "profíci" a tak tohle nemají zapotřebí. Když já se z ranního focení vracím, oni teprve vyráží. Co jdou fotit, netuším, ale vzhledem ke kvalitě světla, která tou dobou panuje, si výsledek dokážu představit :o)

 

Ten jouda na to nejspíš nemá!

Někoho možná napadne, že důvod, proč začátečníkům rozmlouvám drahé fotoaparáty a sám používám ty levnější je, že patřím k těm, co na to prostě nemají. Není to tak. Tělo jakým je například Canon 5D Mark III bych si mohl pořídit zítra, ale čeho bych tím jako landscape / underwater fotograf docílil?

Ani v jedné z těchto fotografických disciplín se člověk v rámci české republiky nemůže stát profesionálem. Malý trh by ho prostě neuživil a tak takovou investici racionálně neospravedlníte. Na jedné straně náklad 100 tisíc, na druhé straně výnos 0, jelikož případný pozitivní dopad na fotografie potenciální zákazník nepozná a neocení.

Netvrdím ale, že si fotoaparát typu Canon 5D Mark III nikdy nekoupím. Jen tvrdím, že pokud k tomu dojde, bude to spíše, abych si "na stará kolena udělal radost", než proto, že moje současné tělo, na to už nestačí. Jednoduše doufám, že snad jednou budu s rozpočtem patřit k těm šťastlivcům, kteří si ho koupí jen tak pro radost a nebude je to přitom nikde "bolet" :o)

Poznámka: Zaslechl jsem i názor, že jsem ty drahá těla nikdy neměl možnost vyzkoušet a tak nevím o čem mluvím. Těm, co si to myslí, jenom připomenu, že mi každý rok projde pod rukama v rámci workshopů cca 40 kurzistů. To znamená 40 fotoaparátů každý rok, od "entry-level" těl, až po těla jako Canon EOS 1D MARK IV nebo Nikon D800E...

 

Jak to s těmi fotoaparáty tedy je?

Teď mě řada z Vás asi nebude mít ráda, ale odpovězte si popravdě na otázky: "Co s fotografiemi krajinek vlastně dělám?" Opravdu těch fotek prodám tolik, aby to ospravedlnilo koupi Nikonu D800E? Nebo ještě jinak: "Prodám fotografií více, když si koupím fotoaparát o x desítek tisíc dražší?" "Prodám vůbec nějaké?", "Bude přechod na drahé tělo na mých fotografiích znatelný nebo ho pozná pouze moje peněženka? ". Řada z nás si drahý fotoaparát pořizuje s vidinou slávy a fotografického uznání, ale skončí to jen několika "laiky" na facebooku a hromadou utracených financí.

Nepochopte to ale špatně. Je jasné, že pokud se živíte komerční fotografií (fotíte svatby, portrét, fashion, sport, produkty, interiéry, reportáž), je pro Vás tělo, které Vám jakkoliv každodenní práci usnadní velkým pomocníkem a nutností. Takových fotografů je ale na Fotorádci menšina.

Všichni ostatní a především začínající fotografové krajináři by si před koupí nového těla měli zkusit upřímně odpovědět na otázku: "Co mě ve fotografii opravdu omezuje? Je to fotoaparát, foto-technika nebo moje schopnosti?"

Jaký fotoaparát se rozhodnete používat je samozřejmě jen na Vás. Vždy je však třeba si uvědomit, že dražší fotoaparát neznamená hezčí fotku! Jestli se fotografie povede, záleží na oku, mozku, rukách a talentu fotografa! Ne na ceně fotoaparátu, který zrovna používá.

Jinak řečeno, je potřeba se rozhodnout, zda chcete ohromovat fotografiemi nebo fotoaparátem :o)


http://www.fotoradce.cz/skutecna-omezeni-v-krajinarske-fotografii-clanekid1471
Datum publikování: 07.04.2014


Sdílejte: 
Copyright Václav Krpelík © fotografie na těchto stránkách jsou vlastnictvím václava krpelíka
bez písemného povolení nesmí být stahovány, kopírovány, či použity jakýmkoliv způsobem
Created by DIXILO
Váš košík:    
ENENGLISH CZČESKY
Obchodní podmínky